torsdag, april 18, 2013

Fysisk aktivitet

Apropå en kommentar jag fick angående fysisk aktivitet vid ett av mina senaste inlägg

Det är lätt att säga att fysisk aktivitet är svaret vid ALL sjukdom.
Vid många sjukdomar kanske det är det, och det förebygger också många sjukdomar. Jag har varit fysiskt aktiv i hela mitt liv, jag har spelat fotboll i många år, jag har gått på gym, jag har sprungit och jag har promenerat, men jag fick ändå cancer

Som jag tror jag har berättat förut så kan man inte jämföra "vanlig" ryggsmärta med cancersmärta i ryggen/skelettet. Det går INTE att bota med fysiskt aktivitet. En kort promenad är självklart skönt för kroppen och jag får frisk luft, men konditionen är svår att träna upp.
Kroppen är sliten av alla cellgifter och det blir inte lättare även om jag skulle ut och gå varje dag, jag har provat. Det är snarare tvärtom, jag blir jättetrött och inte bara den dagen utan i flera dagar efteråt känner jag när jag gjort för mycket.
När jag är för aktiv så gör det ont, ont, ont.
Det anser inte jag förbättrar min livskvalité precis. Yogan är oftast lagom, men även där är det övningar som jag inte kan göra pga det gör ont i ryggen.

Självklart så finns det ingen läkare som  förespråkar att man ska utesluta fysiskt aktivitet, men de förespråkar att man måste lära känna sin kropp och veta hur mycket JUST MIN kropp klarar av JUST NU. Annars kan det gå illa.

Detta finns bla att läsa på nätet (vårdguiden.se) om skelettmetastaser;

"Sekundär skelettcancer – metastaser i skelettet

Sekundär skelettcancer börjar som metastaser, dottersvulster, från en cancersjukdom någon annanstans i kroppen. Det kan till exempel vara bröstcancer eller prostatacancer som spritt sig till skelettet via blodbanan. Hälften av dem som drabbas av en cancersjukdom får en spridning till något annat organ. Hälften av dessa får metastaser i skelettet. Omkring 10 000 personer drabbas varje år av metastaser i skelettet, det vill säga sekundär skelettcancer.
Metastaser i skelettet är sällan en direkt dödsorsak men försämrar livskvaliteten och förkortar livslängden för den som drabbas. Metastaserna kan göra skelettet så skört att ben kan brytas nästan helt utan belastning. Metastaser uppstår vanligen i ryggraden, bäckenet och revbenen, men även i skallbenet, lårbenet och överarmsbenet.

Symtom på sekundär skelettcancer

Det första symtomet vid skelettmetastaser är värk i skelett och muskler. Senare symtom kan vara frakturer i stora ben nästan utan belastning.
Hyperkalcemi, det vill säga förhöjd kalkhalt i blodet, förekommer ibland vid skelettmetastaser. Det yttrar sig som illamående, kräkningar, törst, trötthet och förvirring."

Så fysisk aktivitet i alla ära - men för mig är idrottskarriären över!

Idag har jag varit till Gränby C en sväng. Förbereder inför helgens aktiviteter då L fyller 8 år på söndag och vi har familjen som kommer på fredag och hennes kalas för kompisarna på söndag.
Jag fick även tillfälle att luncha med Maria när jag var där. Vi hade svårt att få ihop någon dag/tid som passade båda, men till slut lyckades vi!
Det var trevligt att ses irl, annars så ses vi mest på Wordfeud......

Jag har glömt att visa det fina smycket jag fick av Lina när hon var här, först fick jag ett halsband av samma märke, men det hade jag redan (bra smak!), så jag bytte det mot en matchande ring.
Hur fin som helst! Tack Lina.

1 kommentar:

  1. Tack sjalv Jenny. Bra att det loste sig. Jattefin ring! Tanker pa dig! Stora kramar

    SvaraRadera