fredag, april 12, 2013

Status

Jag vet att jag sa att jag skulle glömma allt vad sjukdom och sjukhus heter i förra inlägget. Men igår på eftermiddagen så ringde Dr G för att berätta mer om mitt senaste röntgensvar. Som jag väntat.

Jag har ju anat att det inte skulle vara något bra svar, så jag har försökt att inte tänka på det, men nu kom det i alla fall.

1. Markören har inte rört på sig, den är och har varit ganska stillastående nu när jag fått FEC. Alltid annars när jag har börjat med nya cellgifter så har den varit ganska snabb att gå ner och behandlingen har funkat, men så har det inte varit denna gång.

3. Skelettet - mina metastaser är utspridda över hela ryggraden, revben och bäckenet. De är fortfarande där med oförändrade i storlek. Det är ju i alla fall någonting positivt i det hela.

3. Hjärnan och lillhjärnan - oförändrat

4. Levern - den största metastasen som de upptäckte i november -12 var från början 1 cm, nu har den växt till 3,5 cm tror jag att han sa. Plus att jag har en massa "småttingar" utspridda över hela levern.

5. Vänstra bröstet - som vi vet nu så hittade ju Dr G en ny knöl på ca 3 cm där, den är nu testad och den är likadan som min ursprungliga cancer, så den klassas som en metastas och inte en ny cancer. Egentligen spelar det inte mig någon roll om den är ny eller inte, men det är ju alltid bra att veta.

6. Lilla bäckenet - det sämsta med detta röntgensvar. De har hittat en stor metastas i mjukdelarna precis bredvid äggstockarna på 3x4 cm. Jag har inte känt av den så mycket, men har haft mer ont i magen på sistone än förut så det förklarar ju det i alla fall. Annars så märker jag inte av den än. Enligt Dr G så finns det ganska mycket plats där nere i magen så det brukar dröja innan man får några symptom.

Kontentan av det hela är alltså att nuvarande behandling inte fungerar, den måste bytas ut till något annat. Vad det blir är inte helt säkert än, men troligtvis så blir det en hormonbehandling av något slag. Vid nästa läkarbesök den 23 april får jag veta mer om vad de bestämt sig för.
Så för mig just nu är det bara att kämpa på och försöka leva vidare "som vanligt" - vad det nu är nu för tiden. Tankarna snurrar, helt plöstligt känner jag mig stressad, jag har så mycket mer jag vill göra.

13 kommentarer:

  1. Har varit väldigt dålig på att kommentera, men nu måste jag... Jag kan inte tänka mig in i vilken psykisk påfrestning det måste vara att få besked som dessa. Men jag ser vilken kämpe du är... Jag håller allt som går att hålla för att de ska hitta något bra för dig.
    //Ninni

    SvaraRadera
  2. Jenny, du är en kämpe och jag hoppas så innerligt att Dr G hittar på något som ger bra effekt nu. Om en stjärna skulle falla så vet jag exakt vad jag skulle önska...Kram från Karin T

    SvaraRadera
  3. Jag läste just nu. Visste inte när jag pratade med dig tidigare. Dumcancer!!! Längtar tills i kväll. Jag ska bara byta om så ses vi snart. Kramkram Lina

    SvaraRadera
  4. Massa massa pussar & kramar till dig, hoppas ni får en riktigt bra kväll! (syster)Lina

    SvaraRadera
  5. Massor av kramar till dig! Jag kan inte på något sätt förstå din situation men jag tänker mycket på dig och jag tror att din fantastiska syn på livet och din kämparvilja kommer hjälpa dig. Catarina

    SvaraRadera
  6. Hej! Jag har precis hittat din blogg (lever också med spridd hormonell bröstcancer). Så tråkigt att din behandling inte har hjälpt dig, det är så tufft med negativa besked. Men jag håller tummarna att du kan få någon annan behandling som kan bromsa upp. Ta hand om dig! / Yvonne

    SvaraRadera
  7. Men vilka jobbiga besked! Jag förstår att tankarna måste snurra. Jag hoppas att de hittar någon bra behandling åt dig som kan få metastaserna att dra sig tillbaka. Du är en så fin människa, Jenny, och du är alltid med mig i mina tankar! Stor kram från Eva P

    SvaraRadera
  8. Älskar dig! Ha en riktigt trevlig kväll.
    Kramar mamma

    SvaraRadera
  9. Hoppas att middagen och konserten blir jättebra. Ha det gott i kväll!
    kram
    Cecilia

    SvaraRadera
  10. Skit oxå, hoppades så innerligt att den här behandlingen skulle funka bra : ( Nu får dr G & co klura fram nåt bättre den här gången!
    Jag tror dock att din beundransvärda positiva livsglädje hjälper dig att klara det här lääänge! Exempelvis gav säkert gårdagens konsert en massa måbralyckopiller som far runt i kroppen och boxar på cancerasen.
    Varma kramar/Maria T

    SvaraRadera
  11. Jag har läst flera studier om nya läkemedel, exempelvis TDM-1 och Pertuzumab. Det senare vet jag är godkänt men också att det används i studier, bla Örebro-Uppsala regionen är med. Kanske har du och din läkare redan diskuterat dessa alternativ. Har själv behandlats för din typ av bröstcancer men klarat mig från återfall så här långt. Följer dock forskningen av nya behandlingsalternativ. Styrkekramar!

    SvaraRadera
  12. Åhh, många, många styrkekramar till Er från oss. Kramar Anna o H&M

    SvaraRadera
  13. FYSISKA AKTIVITETER.

    Man önskar alltid man hade svar på allt så att man kunde hjälpa sig själv, och andra inpå dom rätta och bästa vägarna snabbt här i livet. Men det funkar inte alltid så.

    Sjukdomar är ju ej roliga, varken för sig själv eller andra ett sätt att återhämta och stärka kroppen kan det ju bli.

    Thomas Edison han som uppfann glödlampan en gång i tiden, sa någonting smart tycker jag.

    Han sa att ett geni är 1% inspiration och 99% excessive sweating, alltså fysiska aktiviteter och arbete med hela kroppen på olika sätt.

    Det kan ju vara jä..... jobbigt när man är sjuk och ibland behöver man bara medicin. Men ett steg en dag blir två nästa, sedan 3, 4,5 och så vidare.
    Även den bästa läkare skulle nog aldrig utesluta fysiskt kroppslig träning alltså någon slags av sport varje dag.

    Ibland märker man inte förrän man riktigt tvingat sig själv, och efter det att man varit och simmat eller gått en lång-kort promenad eller vad det nu än är, hur mycket bättre man faktiskt mår, och hur stressen går ut ur kroppen.

    -Gisela

    SvaraRadera